Skip to main content

På Holmegaard Værk indgår reoler i åbne museumsmagasiner

Når reolen bliver en del af kunstinstallationen

Holmegaard er ikke kun et dansk designikon med en lang og stolt tradition for glasfremstilling siden 1825, men også et af de mest anerkendte navne i skandinavisk tradition for kunsthåndværk.

Efter nogle turbulente år for Holmegaard Glas, genåbnede det som museum under navnet Holmegaard Værk for 5 år siden, som en del af Museum Sydøstdanmark. Hovedsamlingerne med glas og keramik opbevares i 2 åbne magasiner hvor Constructor har leveret reoler til begge. 

Baggrunden

Hi280 displaying glass at Holmegaard

Holmegaard Værks historie begyndte allerede tilbage i 2014 med et ønske om at bevare Holmegaard Glasværks bygninger der stod tomme. Efter et par års forberedende arbejde fik man en tilkendegivelse af midler, og så begyndte processen med at lave udbud og indhente tilbud. I 2019 begyndte arbejdet med istandsætte de gamle bygninger med tanken om at åbne i 2020.

En af udfordringerne var den store glassamling der bestod af fulde 39.000 stykker glas. Selvom Værket havde næsten 19.000 m2 under tag alene i hovedbygningen, var der helt enkelt ikke plads. Derfor valgte man at lave en åben samling og sætte glasset på en reol, specielt konstrueret til formålet.

En anden af samlingerne er Kähler-keramikken som blev doneret af Rosendahl, da de overtog brandet i 2024. Denne samling er bygget op på museet gennem mange år, og da Kähler også stammer fra Næstved-egnen har der været et naturligt parløb gennem tiden. Her valgte man igen at lave et åbent magasin, denne gang gik man med grenreoler.

Løsningen

Glassamling

Løsningen er lavet som en mezzanin-konstruktion med stue, 1. og 2. niveau. På 1. og 2. niveau består gulvet af gitterriste der sikrer god cirkulation. Der er adgang til reolens øvre niveauer via en trappe i den ene ende. Grundelementerne er den galvaniserede stålreol Hi280, lakeret i grå RAL-farve 7016. Det særlige ved denne RAL-farve er at den er grundfarven på strukturen på hele Holmegard Værk.

Reolen er 40 meter lang med gavle i en højde af 7,5 meter. 944 stk. hylder i 1 meters længde giver i alt 1100 hyldemeter. På et lager vil man ofte have et system til at holde styr på lagerlokationerne. Her på museet har hvert stykke glas et nr. der er parret op med et nr.-system i den fælles database for museerne.

Keramiksamlingen

Ceramics displayed on Cantilever shelves at Holmegaard

I dette åbne magasin består løsningen af 4 dobbelte grenreoler med i alt 31 stammer. Hver stamme er 2,5 meter høj og alle 4 grenreoler har 4 niveauer. Grenene er 600 mm lange, og  monteret uden hældning samt forsynet med krydsfinerplader. Belastningskapaciteten pr. gren er 500 kg, hvilket noget af keramikken når op på.

Teknisk leder Carl-Henrik Hansen fortæller:  "Da vi skulle vælge en reolløsning til glassamlingen, trak jeg på min erfaring om industrielle reoler. Jeg forestillede mig at vi kunne tage udgangspunkt i en standardreol af stål og så lakere den i vores RAL-farve. Det samme gjorde sig gældende for grenreolen, som passede perfekt til formålet. Det eneste vi ændrede på, var den lette hældning indad, som en grenreol normalt har. "

Udførelsen

At få 39.000 stykker glas sat ind i reolen var ikke nogen lille opgave. Det stod hurtigt klart at konservatoren alene ikke kunne nå det inden åbningen. Heldigvis råder Holmegaard over en række frivillige ildsjæle - tidligere medarbejdere - der stillede sig til rådighed.

Glasset blev kørt fra den midlertidige opbevaring ud på Holmegaard Værk hvor konservatoren sørgede for at det var pakket ud. De frivillige har erfaringen med at håndtere glas, så hen over en periode på 2 til 3 mdr. kom glassene på plads i reolen. Keramik-samlingen blev sat op af både den faste stab samt de frivillige, men det var en mere håndterbar opgave.

Carl-Henrik Hansen uddyber: "Det var faktisk ikke kun under opsætningen af glasset at vi fik hjælp fra vores frivillige. De var allerede en del af hele processen med at registrere alt glasset. Men da selve montagen af reolen gav nogle udfordringer, og derfor forsinkede opsætningen af glasset, var det en fantastisk hjælp at kunne trække på, så vi kunne komme i hus. Hvis jeg skal være helt ærlige, kom de sidste stykker glas først på plads efter åbningen, men det tænker jeg ikke der var nogen der opdagede".

Resultatet

Holmegaard Vaerk Museum

Beslutningen om at vælge et åbent magasin til både glas og keramik har vist sig at være den rigtige, her 5 år efter åbningen. Carl-Henrik Hansen fortæller: "Ingen tvivl om at især glasreolen tager pusten fra folk, men løsningen med at have 2 åbne magasiner har vist sig at fungere rigtig godt. Mange af vores gæster tror at reolen er bygget til rummet, ikke mindst pga. lysindfaldet udefra, men det er ikke tilfældet. Faktisk blev rummet bygget tilbage i 2006 samtidig med hovedbygningen, men det blev aldrig taget i brug. "

Samlingen af både glas og keramik udvides af og til, enten når en privatsamler donerer eller der produceres nye stykker glas. Så bliver genstandene registreret og opsat på reolerne, for de udgør jo også en del af historien om glasværket.

Holmegaard Værk er Danmarks første, sidste og eneste eksisterende glasværk.  Der kommer mellem 60-70.000 gæster årligt for at se det udstillende og arbejdende museum, der har 4 glaspustere. Begge brands (Holmegaard & Kähler) ejes af Rosendahl.