Det nye distributionscenter i Aarup på Fyn var af sådan en størrelse at der blev hentet ekstern hjælp for at vælge den rette samarbejdspartner. Vi har fået en snak med Steffen Matzen, Project Management Lead, både for at få et indblik i processen der førte frem til valget af Constructor som samarbejdspartner, og for at høre om hans vurdering af forløbet.
Når væksten sætter rammerne
Med en historie der rækker mere end 50 år tilbage har FTZ udviklet sig til at blive Danmarks største autogrossist. En vækst der naturligt nok har lagt et pres på logistikken for at kunne holde trit med udviklingen. Denne vækst kombineret med en ambition om at blive mere effektiv og endnu dygtigere førte til beslutningen om at skabe nye rammer, ikke kun for lagerlogistikken men for hele virksomheden.
"Når vi i FTZ skal gøre investeringer af en kaliber som denne, så er det ikke tilfældigheder der råder. Vi har en professionel tilgang til processen, og det betyder ikke at vi sætter os ned og Googler os frem til en leverandør af pallereoler. Vi starter med at udfordre os selv på, hvad det egentlig er, vi har behov for. Vi drøfter og analyserer os frem til vores egentlige behov, og ikke så meget hvad der kunne være lækkert og smart. Dette store forarbejde udmunder i et professionelt udbudsmateriale, som gør at vi ikke kun spiller os selv gode, men også en kommende samarbejdspartner.
Dernæst kigger vi ud i markedet for at se hvem der kunne være et godt match for os. Og i det her tilfælde var der en række virksomheder, som vi mente og troede på som potentielle samarbejdspartnere. Vi fortsætter vores approach og laver internt nogle knock-out kriterier som skal afgøre hvilke af disse samarbejdspartnere vi ønsker at invitere ind til en samtale. Så starter vi første heat op, som egentlig dybest set består i at vi bruger lidt tid med de udvalgte virksomheder. Efter dette første heat foretager vi en selektion i forhold til hvem vi tror mest på. Og når jeg siger tror mest på, så er det ikke funderet i en pris alene. Prisen har selvfølgelig en betydning, men pris står ikke alene. Pris står aldrig alene, og det gør den ikke fordi vi hos FTZ arbejder med tre værdier der hedder ordentlighed, samarbejde og udvikling. Det gælder ikke kun det, der sker inde i FTZ, men også den måde, vi agerer på udadtil. Så når vi indgår samarbejdsaftaler, så er det for at have en længerevarende relation.
Efter første heat gentager vi processen, hvor vi bruger endnu mere tid på de samarbejdspartnere, der er gået videre fra første heat. Her er det nye kriterier som gør sig gældende for at vi kan finde netop den leverandør som vi tror vil være et godt match for os. Og her faldt valget så ud til Constructor's fordel. Afslutningsvist kan jeg lige nævne at vi runder processen af med at tilbyde en kort session til de leverandører fra andet heat, der ikke blev valgt. Formålet er at give gensidig feedback, så de kan finde ud af hvad der var tungen på vægtskålen for valg af leverandør, og samtidig har de mulighed for at melde tilbage, hvis der er noget i processen, de ikke forstod. Det understreger også vores værdi om ordentlighed."

Teknisk ekspertise på tværs af flere haller
Pallereolerne fordeler sig over flere haller, men i alt er der leveret 25.158 pallepladser. Reolstigerne har flere højder, de fleste er enten 9 eller 10 meter høje. Selve bjælkerne er lakeret i 2 farver der indikerer hver sin belastningsevne. Bjælkerne i den blå FTZ RAL 5013 kan klare 700 kg, mens den orange RAL 2001 kan tage 1000 kg belastning.
Reolerne er forsynet med en del sikkerhedsudstyr. Her kan nævnes nethylder der kan tage 1000 kg samt truckværn og stigebensbeskyttere der giver maksimal sikkerhed mod evt. påkørselsskader.

Problemfri implementering
I et projekt af denne størrelse spiller selve montagefasen en vigtig rolle. Steffen Matzen forklarer: "Der blev lavet en implementeringsplan i samarbejde med Constructor og den plan blev stort set fulgt. Det kan ikke undgås at der er bump på vejen, men det har reelt været et utroligt gnidningsfrit implementeringsforløb. Jeg mener oprigtigt at Constructor har været ikke kun proaktive, men også fleksible omkring de hensyn, der skal tages i forhold til opstarten.
Det var et meget professionelt montageteam der helt klart var vant til at samarbejde med andre håndværkere. Det så vi især inde i farligt-gods-området i forhold til de sprinklere, der skal monteres successivt med at reolerne monteres. Det er et meget tæt samarbejde, der foregår på gulvet på daglig basis. Forløbet har foregået meget smertefrit set fra vores side. Vi har ikke oplevet væsentlige komplikationer."
Et grundlag for fremtidig vækst
Selvom det nok er lidt tidligt at vurdere effekten af det nye distributionscenter, er der ikke tvivl hos Steffen Matzen om at det var den rigtige beslutning: "Vi var blevet for fragmenteret på vores centrallagre inde i Odense, hvor vi ikke havde alt under ét tag. Så i takt med at vi flytter mere og mere gods ud i vores nye logistikcenter, så frasælger vi de gamle bygninger og flytter samtidig medarbejderne med.
I forhold til selve udbudsfasen havde vi brug for en samarbejdspartner, der kunne berige os med noget viden, så vi i sidste ende landede på den løsning, vi ønskede for at kickstarte vores nye logistikcenter. Så er der al mulig udvikling over tid, og der har vi brug for en samarbejdspartner som kan hjælpe os med at videreudvikle os".
Om FTZ Autodele & Værktøj
FTZ Autodele & Værktøj A/S blev grundlagt i 1962 og er leverandør af reservedele og værktøj til den danske autobranche. Gennem årene er både sortiment og serviceydelser udviklet markant for at kunne imødekomme de stadigt voksende behov hos vores kunder. I 2018 blev FTZ en del af MEKO Group, en af de førende koncerner inden for reservedele og tilbehør til biler i Norden og Baltikum.